Afumătoare home-made (metoda “la rece”)

Am făcut o afumătoare cât am fost la țară, pentru că sunt un fan al produselor cu miros de fum (chiar dacă îmi distrug ficatul). Am tot căutat eu fel de fel de modele de afumătoare, neavând nici prea multe scule, nici prea mult timp de lucru. Am ajuns la schița asta:

Plan afumătoare
Secțiune afumătoare

Și de la schița asta am ajuns la ceva un pic diferit. Adică am făcut o cutie de lemn de dimensiuni 100 cm x 100 cm x 45 cm (fără fund, normal) și pe interior pe partea lunga am pus 2 scânduri mai rezistente fixate de perete. Mai apoi am taiat câteva bețe la dimensiunile exacte ale lățimii cutiei, le-am învelit în hârtie cerată și le-am sprijinit pe scândurile de care ziceam mai sus. Am obținut suporturi atât rezistente (au ținut o pulpă mare de porc împreună cu vreo 4 slănini fiecare) cât și ușor de folosit pentru că nu sunt fixe.

Șanțul l-am făcut cam de 2 metri lungime, să aibă timp să se răcească fumul și a mers destul de bine. Probabil că ar fi fost mai ok dacă acoperișul șanțului nu ar fi fost făcut din diverse resturi pe care le aveam prin curte. A mai ieșit fumul și prin alte locuri decât pe unde era necesar, dar … per ansamblu a ieșit bine.

Dat fiind faptul că vremea a fost foarte urâtă și umezeala foarte mare în atmosferă, a fost mai dificil cu focul pe care a tot trebuit să îl mai refac cam la 4-5 ore, dar m-am gândit și la o soluție mai simplă (dar ceva mai scumpă atât la construcție cât și la întreținere). Vreau să iau un reșou electric, sau cel mai bine să fac unul dintr-o cărămidă de BCA, pe el să așez o foaie de tablă (cam la 2 cm de rezistență), iar pe foaia de tablă să pun rumeguș ud sau chiar resturi de lemne înmuiate bine în apă și împachetate în staniol. Dar soluția asta poate o să o pun în practică pe la vară. Până atunci mă mândresc cu faptul că slănina ținută vreo 4-5 zile în multă sare și apoi ținută la afumat cam 3-4 zile a ieșit o minunăție. Și fragedă, și gustoasă.

Cam așa arată afumătoarea:





5 comments
  1. Si rezultatul mestere, unde e rezultatul? Sunt cu ochii in soare!

  2. Rezultatul a fost înfulecat cu grijă maximă :D.

  3. Cristian said:

    Slanina se tine intre 2-3 saptamani la sare..Fain proiectul de afumatoare

  4. Daniel said:

    Multumesc pentru indicatii si pentru exemplificare. Carnea si carnatii am inteles ca se pun uscati la afumat(dupa ce au stat deasupra sobei cateva zile). O intrebare am pentru slanina, se spala de sare inainte de a se pune la afumat sau se pune cu totul?

  5. ion said:

    Salut baieti!
    Pe langa fum este importanta si caldura …
    Acum depinde ce tip de produse vreti:
    – daca vreti produse tip “crude” temperatura trebuie sa fie de aprox 20 – 25 grade , iar fumul este “rece”
    – daca vreti produse tip “cabanos” “salam vara” atunci va trebuie temperatura de 70 – 80 grade, dar fumul este cald

    atentie la fumul cald sa nu “curga slanina”, deci este indicat ca slanina sa fie de pe spate sau pulpa…

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

